Pædagogisk tilgang på Grimstrup Friskole

Pædagogisk tilgang

Vores pædagogiske fundament

På Grimstrup Friskole har vi mulighed for, at tilrettelægge undervisningen på en anden måde end det vi kender fra folkeskolen. Vores pædagogiske tilgang er derfor centreret om holdundervisning på tværs af årgange. Det muliggør at vi kan praktisere differentieret undervisning hvor vi tilpasser læringen til den enkelte elevs behov og potentiale og dermed sikre optimale faglige resultater. 

Samtidigt skal det sikre, at alle børn er en del af et fællesskab hvori de har legekammerater på tværs af alder og køn. Dannelsen af venskaber bør ikke forceres af hvilken årgang man tilhører. Vi mener, at interesser, personlighed og følelsen af fællesskab bør skabe basis for dannelsen af stærke relationer i både leg og læring. 

Det klare mål med skolen er, at vores elever er i trivsel og lærer at mestre de faglige mål.

Fokus på høj faglig læring og stærke sociale relationer

Undervisningen tilrettelægges fleksibelt og målrettet, så alle elever kan udvikle sig både fagligt og personligt.

Vi sigter mod at skabe et læringsmiljø, hvor eleverne bliver udfordret på deres eget niveau og får den støtte, de har brug for, for at trives og udvikle sig fagligt og socialt. Lærere anvender differentierede metoder for at sikre, at alle elever får mest muligt ud af undervisningen.

For at understøtte denne individuelle tilgang arbejder vi med holdundervisning, hvor flere klassetrin er repræsenteret i klasselokalet. Dette både styrker det sociale fællesskab og sikrer, at alle elever udfordres og støttes i deres faglige udvikling.

Bevægelse og natur 

På Grimstrup Friskole vægter vi bevægelse og udendørs aktiviteter højt. Vi inddrager naturen aktivt i undervisningen som et inspirerende og sundt læringsmiljø. Gennem daglig bevægelse, udendørs læring og fysisk aktivitet sikrer vi, at eleverne trives både fysisk og mentalt. At være ude i naturen styrker ikke blot børnenes koncentration og kreativitet, men skaber også en dybere forståelse for miljøet og dets betydning for vores liv.

Teknologiintegration og digital dannelse

Teknologi er et naturligt redskab i vores undervisning og bruges til at understøtte elevernes læring og kreativitet. Vi integrerer også digitale værktøjer på en måde, der fremmer kritisk tænkning og forbereder eleverne til en fremtid, hvor digitale kompetencer er afgørende. Samtidig lægger vi vægt på digital dannelse, så eleverne lærer at navigere ansvarligt, sikkert og etisk i en digital verden.

Overgang til videre uddannelse

Vi forbereder eleverne på overgangen til videre uddannelse og livets næste faser. Gennem vejledning, kompetenceudvikling og fokus på selvstændighed sikrer vi, at vores elever er klar til at træffe kvalificerede valg om deres fremtid. Samtidig står Grimstrup Friskole på mål med læringsmålene fra folkeskolen, så eleverne opnår de nødvendige kompetencer og viden, der kræves for at kunne fortsætte deres uddannelsesrejse uden hindringer.

Opskriv dit barn

Er du interesseret i, at sikre dit barn en skoledag i et trygt miljø med fokus på natur- og teknologiforståelse, hvor alle kender alle og fællesskabet vægtes højt?